021-22650134-5
info@nbap.co.ir

روش اجرای لوله‌های کاروگیت

روش اجرای لوله‌های کاروگیت

روش اجرای لوله‌های کاروگیت

جزئیات

روش اجرای لوله‌های کاروگیت در این مقاله قصد داریم نحوه اجرای لوله‌های کاروگیت (سایز متوسط - قطر 315) را برای شما شرح دهیم. عکس‌ها و فیلم‌های این مقاله مربوط به پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب کارخانه شرکت احیاء استیل فولاد بافت می‌باشد، که توسط شرکت نگین باران طراحی و اجرا شده است. مراحل اجرا: برداشت مختصات و کد ارتفاعی مسیر حفرکانال پایداری دیواره‌های کانال (در صورت نیاز) شیب بندی کانال (اجرای بالشتک) زیرسازی و رگلاژ کف کانال نصب لوله اجرای ماهیچه بتنی پیرامون اتصالات تست لوله سرند خاک پر کردن کانال (بکفیل) برداشت مختصات و کد ارتفاعی مسیر در اولین گام باید با دوربین نقشه برداری، کد ارتفاعی مسیر مورد نظر جهت اجرای لوله فاضلاب برداشت شود. با این کار میتوان عمق حفاری در هر نقطه را محاسبه نمود و در زمان حفاری عمق هر نقطه را چک کرد. در صورت عدم اجرای این مرحله ممکن است بخشی از مسیر کمتر و یا بیشتر از عمق مورد نظر حفر شود.

7 اسفند 1399
روش اجرای لوله‌های کاروگیت

در این مقاله قصد داریم نحوه اجرای لوله‌های کاروگیت (سایز متوسط - قطر 315) را برای شما شرح دهیم. عکس‌ها و فیلم‌های این مقاله مربوط به پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب کارخانه شرکت احیاء استیل فولاد بافت می‌باشد، که توسط شرکت نگین باران طراحی و اجرا شده است.

مراحل اجرا:
  1. برداشت مختصات و کد ارتفاعی مسیر
  2. حفرکانال
  3. پایداری دیواره‌های کانال (در صورت نیاز)
  4. شیب بندی کانال (اجرای بالشتک)
  5. زیرسازی و رگلاژ کف کانال
  6. نصب لوله
  7. اجرای ماهیچه بتنی پیرامون اتصالات
  8. تست لوله
  9. سرند خاک
  10. پر کردن کانال (بکفیل)


برداشت مختصات و کد ارتفاعی مسیر
در اولین گام باید با دوربین نقشه برداری، کد ارتفاعی مسیر مورد نظر جهت اجرای لوله فاضلاب برداشت شود. با این کار میتوان عمق حفاری در هر نقطه را محاسبه نمود و در زمان حفاری عمق هر نقطه را چک کرد. در صورت عدم اجرای این مرحله ممکن است بخشی از مسیر کمتر و یا بیشتر از عمق مورد نظر حفر شود.

                                                        

حفر کانال

عرض کانال باید طوری باشد که مجری بتواند لوله‌ها را بدون مشکل در داخل کانال نصب نماید، برای این منظور می‌توان قطر لوله به اضافه 15 سانتی‌متر از هر طرف فاصله در نظر گرفت، به طور مثال برای لوله کاروگیت 200 میتوان عرض کانال را 50 سانتی‌متر اجرا نمود، از دیگر عوامل تاثیرگذار در این مقدار میتوان به عرض پاکت بیل مکانیکی و یا ابعاد دستگاه کامپکتور (جهت کوبش خاک) اشاره نمود. از حفاری با عرض بیشتر باید پرهیز شود زیرا این کار هزینه‌های پروژه را بیهوده بالا می‌برد. عمق کانال نیز باید بر اساس شیب بندی و کد ارتفاعی زمین طبیعی در هر نقطه اجرا شود، عمق کانال حفاری شده توسط بیل مکانیکی می‌بایستی در فواصل منظم (هر 5 متر) توسط دوربین یا تراز لیزری چک شود. باید توجه نمود که خاک حاصل از این عملیات می‌بایست فقط در یک سمت دپو شود تا مانعی برای ادامه فراید لوله گذاری نباشد.


                                           
 پایداری دیواره‌های کانال
در مواقعی که عمق کانال زیاد باشد و یا خاک منطقه پایداری مناسب را نداشته باشد ضروری است که نسبت به پایدارسازی دیواره‌های کانال اقدام شود، برای این منظور می‌توان با تخته کوبی استحکام کافی را در کانال فراهم نمود.
                                                     
شیب بندی کانال
حساس‌ترین بخش عملیات شیب بندی کف کانال می‌باشد، برای این مهم باید بالشتک‌هایی با فواصل مساوی (به طور مثال 5 متر) در امتداد مسیر ایجاد کرد تا لوله روی آن‌ها قرار بگیرند، تراز ارتفاعی بالشتک‌ها را باید با دوربین نقشه برداری تنظیم نمود تا شیب مد نظر تامین شود. بالشتک‌ها انواع متفاوتی دارند که می‌بایست بر اساس جنس و قطر لوله انتخاب شد، برای لوله کاروگیت سایز کوچک تا متوسط، گونی پر شده با ماسه و یا یک سطح ساخته شده با ملات ماسه سیمان می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
                                                              
 
زیرسازی و رگلاژ کف کانال
با ایجاد بالشتک‌ها، کف کانال تا سطح بالشتک فاصله‌ای 5-10 سانتی‌متری ایجاد می‌شود که می‌بایست این فاصله به وسیله ماسه یا شن ریز پر شود تا هم از تماس لوله با سنگ‌های تیز کف کانال و هم از قوس (شکم) دادن وسط لوله‌ها جلوگیری شود.
                                                                  
 
نصب لوله
با آماده شدن بستر کانال می‌توان شاخه‌های 6 متری لوله‌ها را داخل کانال قرار داد و پس از نصب واشر تیغه‌ای EPDM در دور لوله‌ها آن‌ها را به یکدیگر متصل نمود. برای فشردن لوله‌ها به یکدیگر در سایزهای کوچک تا متوسط می‌توان به وسیله دست یا تیفور این کار را انجام داد و در سایزهای بزرگ از پاکت بیل مکانیکی استفاده می‌شود.
                                                                                 

اجرای ماهیچه بتنی پیرامون اتصالات
بعد از نصب لوله‌ها باید اطراف اتصالات را با بتن پر نمود تا از جا به جایی آن‌ها در زمان بکفیل کانال ممانعت به عمل آید، این کار تاثیرپذیری لوله از رفتار دینامیکی خاک را به شدت کاهش می‌دهد.
                                                                            
سرند خاک
لوله کاروگیت به خوبی فشار خاک پیرامونی را تحمل می‌نماید ولی در صورتی که خاک اطراف آن دارای سنگ‌های تیز و درشت باشد سوراخ می‌شود و آسیب می‌بیند برای پیشگیری از این اتفاق ضروری است که روی لوله با خاک سرند شده و یا ماسه نرم پر شود.
                                                     
 
پرکردن کانال (بکفیل)
آخرین مرحله از عملیات پایپینگ بکفیل می‌باشد، این کار را می‌توان به وسیله بیل مکانیکی انجام داد و در مکان‌هایی که فضای عبور ماشین آلات کافی نیست باید به روش دستی خاک را به داخل کانال برگرداند.
  
                                                                                                                            

مقاله ها مرتبط