021-22650134-5
info@nbap.co.ir

ضرورت عملیات بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب

ضرورت عملیات بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب

ضرورت عملیات بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب

جزئیات

ضرورت عملیات بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در عملیات بهره‌برداری که در دوره‌های سالانه به‌صورت پایش مستمر انجام می‌شود و گزارشات ماهانه آن به کارفرما اعلام می‌شود، موارد تخصصی و فنی بسیار مهمی موردبررسی و بهینه‌سازی قرار می‌گیرد. این مهم به دست متخصصان امر که تحت عنوان مهندسان بهره‌بردار خطاب می‌شوند، صورت می‌پذیرد و مقوله‌ای تخصصی و حرفه‌ای است. در مرحله قرارداد، طراحی درست یک تصفیه‌خانه امری حیاتی است و پس از نصب و راه‌اندازی، مسئله بسیار مهم دیگر بهره‌برداری درست و تخصصی از یک تصفیه‌خانه می‌باشد.

18 اسفند 1399
ضرورت عملیات بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب

در عملیات بهره‌برداری که در دوره‌های سالانه به‌صورت پایش مستمر انجام می‌شود و گزارشات ماهانه آن به کارفرما اعلام می‌شود، موارد تخصصی و فنی بسیار مهمی موردبررسی و بهینه‌سازی قرار می‌گیرد. این مهم به دست متخصصان امر که تحت عنوان مهندسان بهره‌بردار خطاب می‌شوند، صورت می‌پذیرد و مقوله‌ای تخصصی و حرفه‌ای است. در مرحله قرارداد، طراحی درست یک تصفیه‌خانه امری حیاتی است و پس از نصب و راه‌اندازی، مسئله بسیار مهم دیگر بهره‌برداری درست و تخصصی از یک تصفیه‌خانه می‌باشد.
 
  • اندازه‌گیری مقدار اکسیژن محلول (DO) از مهم‌ترین مواردی است که می‌بایست در زمان بهره‌برداری انجام شود. برای این منظور نیاز است که مجموعه دستگاهی دقیقی شامل حسگر سنجش اکسیژن محلول و دستگاه پرتابل قابل اتصال به آن در اختیار باشد. دستگاه مذکور باید از برندهای معتبر باشد تا داده‌های به‌دست‌آمده قابل‌اطمینان باشند و در تحلیل‌های مهندس بهره‌بردار به کار بیاید. تهیه چنین مجموعه‌ای، هزینه‌بر و استفاده از آن نیازمند آموزش و تجربه طولانی است. همچنین مسئله مهم‌تر، تفسیر و نتیجه‌گیری درست از داده‌های به‌دست‌آمده و در ادامه تنظیم بهینه اکسیژن محلول می‌باشد.
 
  • پس از اکسیژن، اندازه‌گیری pH یا اسیدیته تصفیه‌خانه از اهمیت خاصی برخوردار است. این مسئله در عملیات بهره‌برداری توسط شرکت نگین باران آرای پارس با استفاده از حسگر مخصوص و دستگاه پرتابل مناسب از بهترین برند‌های آلمانی انجام می‌پذیرد.
 
  • پارامترهای دیگری نظیر سنجش آنلاین نیترات و نیتریت تولیدی در تکمیل داده‌های حاصل از سنجش اکسیژن محلول و همچنین اسیدیته راکتورها بسیار موثر است. این موارد نیز باید توسط دستگاه‌ها و کیت‌های استاندارد در محل انجام پذیرد که خود هزینه‌بر، زمان‌بر و نیازمند تخصص و تجربه است.
 
  • عدم کنترل درست پارامترهای بالا، زیان‌های فنی و جریمه‌های محیط زیستی را به دنبال خواهند داشت. از طرفی تهیه دستگاه‌های مربوط به سنجش درست و دقیق موارد بالا علاوه بر نیاز به تخصص استفاده از آن، هزینه گزافی را به کارفرما تحمیل می‌کند که شرکت نگین باران آرای پارس با تهیه این ابزارها و استفاده دقیق و مهندسی از آنها نیاز کارفرمایان محترم به سرمایه‌گذاری در این زمینه را بر طرف می‌کند.
 
  • دمنده‌های روتس نیاز به روغن‌کاری و تعویض روغن‌دارند که امری بسیار حیاتی در نگهداری قطعه هواساز آن‌ها می‌باشد. در صورتی‌که کارفرما خود اقدام به بهره‌برداری از تصفیه‌خانه کند و طی بازه‌های پیشنهاد شده با روغن اصل و درست اقدام به تعویض آن ننماید، در صورت بروز مشکل برای دمنده, هیچ مسئولیتی در قبال آسیب وارده به دمنده بر عهده شرکت نگین باران آرای پارس نخواهد بود.
 
  • روغن مصرفی در هواساز‌ها بسیار خاص بوده و انواع تقلبی آن در بازار فراوان است و خرید آن از تولید کننده اصلی تنها به صورت بشکه‌ای صورت می‌پذیرد که برای کارفرما به صرفه نیست. در روغن‌های متفرقه هم متأسفانه به دلیل سود زیادی که از تصفیه در کارگاه‌های غیرمجاز با استفاده از مواد شیمیایی پایه گوگردی به دست می‌آید، روغن بسیار خورنده شده و به هواساز صدمه‌های جبران‌ناپذیر و یا بسیار سنگینی وارد می‌کند. تمامی این موارد در بهره‌برداری توسط شرکت نگین باران آرای پارس انجام می‌گیرد و نگرانی‌ها و دردسرهای تهیه روغن از بازار مرتفع می‌گردد.
 
  • در تمامی دمنده‌ها ازجمله روتس و ساید چنل تعویض فیلترهای هوا الزامی است. تهیه فیلتر مناسب و استاندارد به عمر مفید دستگاه کمک می‌کند و از سرمایه‌گذاری صورت گرفته محافظت می‌نماید. از طرفی تهیه این فیلترها در بازار دشوار است و اکثراً قیمت‌های گزاف برای تک‌فروشی و اجناس کارگاهی و غیر استاندارد را ارائه می‌نمایند که کیفیت مطلوب را ندارد. استفاده از این نوع فیلترها می‌تواند در سیستم‌های روتس و ساید چنل صدمات زیادی به بخش هواساز دمنده‌ها وارد کند. این یکی دیگر از مواردی است که شرکت نگین باران آرای پارس در عملیات بهره‌برداری در دستور کار دارد.
 
  • مدیریت پسماندهای جامد از مهمترین و پردردسرترین موارد مربوط به تصفیه‌خانه‌ها است. تخلیه لجن مازاد در طول سال از موارد بسیار تخصصی است. برای این کار ابتدا فاکتور مهمی به نام MLSS توسط مهندسان بهره‌بردار فراخور هر تصفیه‌خانه که داده‌های ابتدایی طراحی آن موجود است، محاسبه می‌گردد و متعاقباً حجم تخلیه مشخص می‌شود. برای تخلیه مخازن آشغال‌گیر و چربی‌گیرها نیز تجهیزات و نیروی انسانی ذی‌ربط باید فراهم شود. برای این کار به حضور ماشین‌های لجن‌کش و نیز رعایت کامل مسائل ایمنی و بهداشتی توسط افراد آموزش‌دیده نیاز است. رعایت نکات بهداشتی با توجه به وجود باکتری‌های بیماری‌زا و باکتری‌های گوارشی در لجن فعال تصفیه‌خانه که عمل هضم فاضلاب را انجام می‌دهد، بسیار اهمیت دارد. تمامی این موارد با بالاترین استانداردها در عملیات بهره‌برداری توسط شرکت نگین باران آرای پارس اجرا می‌گردد.
 
  • در تصفیه‌خانه‌هایی که نیاز به کلرزنی و میکروب‌کشی پساب خروجی دارند، بهره‌برداری از سیستم کلرزنی بسیار خطیر و مهم است و به توجه و رسیدگی خاص احتیاج دارد. کلرزنی و شارژ سیستم باید در بازه‌های درست و به مقدار درست انجام شود و شرکت نگین باران آرای پارس این مسئله را به‌صورت روتین و مرتب به بهترین نحو در عملیات بهره‌برداری بر اساس شرایط روز تصفیه‌خانه محاسبه می‌کند و به این صورت هم از پکیج کلرزنی محافظت می‌شود و هم عمل میکروب‌کشی در پساب تصفیه‌شده به‌درستی صورت می‌گیرد.
 
  • کنترل موارد پیش‌بینی‌نشده ازجمله مسائلی است که نیاز به دانش، تخصص و تجربه طولانی دارد. در تمامی تصفیه‌خانه‌ها، موارد خروج از حالت ایستایی رخ می‌دهد. برای نمونه یک تصفیه‌خانه با وضعیت نرمال و بدون تولید بوی نامطبوع، ناگهان از وضعیت تعادل خارج می‌شود و تولید کف قهوه‌ای‌رنگ غلیظ می‌کند و یا بوی نامطبوعی در آن ایجاد می‌شود. در این موارد معمولاً به دلیل نداشتن تخصص و تجربه لازم, می‌تواند اقدامات اشتباه و مخربی بدون اطلاع از عواقب آن انجام پذیرد؛ و گاها دیده شده لطمات جبران‌ناپذیری به تصفیه‌خانه و تجهیزات آن وارد شده است. این لطمات شامل از بین رفتن کل یا بخشی از میکرواورگانیسم‌ها، افت کیفیت پساب تصفیه شده، آسیب به تجهیزات، خطرات جانی و غیره. تمام این موارد باعث توقف فرایند تصفیه و همچنین تخلیه کامل تصفیه خانه است که هزینه و زمان و نیروی انسانی زیادی می‌گیرد. در حالی که با بهره‌برداری درست و با بررسی پارامترهای فنی توسط مهندسان بهره‌بردار و متخصصان این امر، مشکل ریشه‌یابی شده و رفع علت می‌گردد و تصفیه‌خانه بدون تحمیل هزینه‌های هنگفت به روند نرمال کارکرد خود باز می‌گردد. شرکت نگین باران آرای پارس با استفاده از افراد آموزش دیده و بررسی‌های کارشناسی پارامترها، در طول قرارداد بهره‌برداری، تمامی موارد پیش‌بینی‌نشده و حادث‌شده این‌چنینی را مرتفع نموده و تصفیه‌خانه را در بهینه‌ترین حالت ممکن راهبری می‌نماید.
 
با توجه به مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد. همیشه یک بهره‌برداری درست می‌تواند در هزینه‌ها صرفه‌جویی معقولی کند و کارفرمایان محترم را منتفع سازد. در هر یک از موارد بالا خارج از عملیات بهره‌برداری، علاوه بر هزینه‌های جاری، بی‌شک هزینه‌های جانبی و سرعت عمل در رفع مشکل دردسرساز خواهد بود. لذا شرکت نگین باران آرای پارس با پیشنهاد عملیات بهره‌برداری شامل رفع تمامی نیازمندی‌های فوق‌الذکر، با هزینه‌ای متعارف آماده ارائه خدمات به کارفرمای محترم می‌باشد. موارد در جلسه‌ای قابل‌بررسی و طی قراردادی مشخص قابل‌اجرا خواهد بود.

مقاله ها مرتبط